(utdrag ur tidskriften Driva Eget - nr 2)
"Vi får mycket gratis för att vi satsar på
miljön"
ITK märkte snart att ett miljöfokus innebar en konkurrensfördel. Kunderna
krävde det helt enkelt, konkurrenter som inte hängde med föll ofta bort tidigt i
upphandlingarna. En utveckling som blivit tydligare och tydligare.
- Vi får mycket gratis för att vi satsar på miljön. Det upplevs som seriöst att
vi kan redovisa hur vi tar hand om gammal olja, att vi utbildar våra anställda i
miljökunskap och byter ut våra gamla bilar mot miljövänligare alternativ.
Alla dessa investeringar i miljön har kostat, men det har varit väl investerade kronor. Det är en viktig fråga i många upphandlingar, och för att få stororder är det ett absolut krav. Vi vinner på att vi ligger steget före våra konkurrenter. / Lars Walldén (VD)
7 steg mot att bli ett miljövänligare
företag
1. Spara energi
Transporter, inköp, energianvändning och avfallshantering är alla viktiga
delar att se över.
2. Se över dina vanor
Det handlar inte bara om transporter och andra stora förändringar. En
undersökning har visat att man kan halvera elförbrukningen på ett kontor genom
små insatser som att släcka lamporna och stänga av datorer och skrivare när man
går hem på kvällen.
3. Prioritera
Vad är viktigast att göra, vad är lättast att göra, vad är billigast att göra?
Börja i den änden och planera för de andra delarna längre fram. Det viktiga är
att du kommer igång.
4. Se över dina leverantörer
Se också hur dina leverantörer gör. Hur arbetar de för miljön? Och kan du kanske
handla mer från en leverantör, och därmed både få bättre priser och minska
transporterna?
5. Fråga proffsen
De flesta branschorganisationer har bra kunnande och kompetens på miljöområdet,
och kan ge dig svar på många frågor.
6. Spana in konkurrenterna
Dina konkurrenter satsar också på miljön. Titta framför allt på de stora
företagen i din bransch. Vilka är de viktigaste miljöfrågorna för dem, och kan
du göra samma sak?
7. Utbilda dina anställda
Genom att låta dina anställda gå kurser och miljöutbildningar kan du se till att
alla anställda drar sitt strå till stacken. Dina anställda är också dina främsta
ambassadörer, och deras kunskap och engagemang i företagets miljöarbete kan ge
dig många nya kunder.